Hoe beoordeel je een logo?

5 punten waaraan jouw logo moet voldoen.

Je ontvangt een voorstel voor je nieuwe logo. Hoe beoordeel je die op de juiste manier? Natuurlijk is smaak belangrijk maar vergeet zeker de onderstaande punten niet.

Een sterk logo is:

1. Eenvoudig
Een logo moet simpel zijn. Een goed logo weet de essentie te raken en is krachtig in al zijn eenvoud. Vraag je dus af als je naar je logo kijkt: is het minimalistisch? Kan ik nog iets weglaten?

2. Tijdloos
Je merk gaat langer mee dan een sneakertrend. Het logo moet natuurlijk van nu zijn maar wel bestaan uit tijdloze vormen, letters en/of kleuren. Qua design moet je logo een jaar of tien meegaan, alhoewel een restyle na 5 jaar vaak wel is aan te raden.

3. Herkenbaar
Een logo moet blijven hangen als je hem de eerste keer hebt gezien. Vraag jezelf af als je naar het logo kijkt: valt hij op? Zal hij een volgende keer worden herkend? Is hij onderscheidend ten opzichte van mijn concurrenten?

4. Veelzijdig
Je logo staat straks waarschijnlijk op veel verschillende uitingen. Bekijk hem daarom heel klein, heel groot, in 1 kleur (bijvoorbeeld helemaal zwart of wit op een foto) en in grijstinten. Je ontwerper kan je hierbij helpen door voorbeelden van uitingen aan te leveren.

5. Passend
Welke associaties zie je in het logo? Sluit de beleving aan bij je product of dienst? Je hoeft niet exact in het logo te zien wat je bedrijf verkoopt of aanbiedt. In het logo van een bakkerij hoeft bijvoorbeeld geen afbeelding van een brood. Een logo dient puur ter identificatie.

Hulp nodig bij het ontwerpen van een effectief logo? Bel met Esther Blok op 06 45 90 15 05 of mail esther@merkmakeover.nl.